UV-straling

UV-straling en het effect op je lichaam

Wat je moet weten als de zon gaat schijnen.
Wanneer de zon schijnt, schijnt deze met alle kleuren en golflengten van het licht. En elk type straling heeft een ander effect. Maar UV-straling is vooral erg belangrijk voor je huid. 

Nuttige weetjes over UV straling

De effecten van UV-straling zijn onzichtbaar en niet merkbaar

Er is altijd UV-straling van zonlicht om ons heen. Deze straling komt van zowel direct als indirect zonlicht. De intensiteit van de straling varieert afhankelijk van het seizoen en is in de zomer sterker dan in de winter. De risico's die zijn verbonden met de uv-intensiteit variëren ook. Het gedeelte van UVB-stralen dat verbranding veroorzaakt is in de zomermaanden hoger dan in de wintermaanden. Sterker nog, de intensiteit van de UVB-stralen verandert in de loop van de dag. Deze kan rond het middaguur 150 keer sterker zijn dan om 6:00 uur 's morgens. Maar UVA-stralen variëren een stuk minder. Daarom is het belangrijk jezelf altijd te beschermen tegen deze stralen. Lees hier meer over hoe je je huid op de juiste wijze beschermt tegen de zon.

Lees hier meer over hoe je je huid op de juiste wijze beschermt tegen de zon.

Zonnekracht: de intensiteit van UV-straling

De zomer is niet het enige moment wanneer er veel UV-straling is 

De intensiteit van UVB-straling, die verbranding kan veroorzaken, is op haar hoogst tijdens de zomermaanden, rond het middaguur, dicht bij de evenaar, op grotere hoogtes en in de buurt van of in water, sneeuw of andere sterk reflecterende oppervlakten.

Wanneer schijnt de zon op zijn felst?

UV-straling bereikt ons met een variërende intensiteit, zowel direct via de zon als indirect door de reflectie van het zand op het strand. De intensiteit hangt af van veel factoren, inclusief de tijd van het jaar en de tijd van de dag, reflecterende oppervlakken, de afstand tot de evenaar en de hoogte boven de zeespiegel. De intensiteit van UV-straling (zonnekracht) is daarom verschillend, afhankelijk van de tijd, plaats en omgeving.

Soms sterker, soms zwakker

  • Dagelijks: de intensiteit van UVB-stralen is gerelateerd aan de stand van de zon en verandert in de loop van de dag. De intensiteit kan tot 150 keer sterker zijn rond het middaguur dan om 6:00 uur 's morgens. Over het algemeen kun je overmatig zonnen beter vermijden en vooral tussen 11:00 uur en 15:00 uur niet in de zon zijn.
  • Seizoensgebonden: de intensiteit van UV-straling varieert afhankelijk van het seizoen en is in de zomer sterker dan in de winter. De risico's die zijn verbonden met de uv-intensiteit variëren ook. Het gedeelte van UVB-stralen dat verbranding veroorzaakt is in de zomermaanden hoger dan in de wintermaanden. Gedurende het jaar wisselt het percentage UVA-stralen in het zonlicht een stuk minder dan het percentage UVB-stralen. De risico's die verbonden zijn met UVA-stralen zijn vele malen constanter, wat de reden is dat juiste UVA-bescherming belangrijk is, zelfs voor korte periodes in de zon.
  • Geografisch: zowel de algemene uv-intensiteit als het percentage UVB-stralen versterken wanneer je dichter bij de evenaar komt – dit in tegenstelling tot UVA-stralen, die wereldwijd dezelfde intensiteit hebben.
  • Wolken: wolken versterken en verminderen het percentage UV-licht dat ons bereikt. Maar omdat wolken doorgaans maar een kleine invloed hebben op de intensiteit van UV-straling, is er ook voldoende bescherming nodig op een bewolkte zomerdag. 
  • Hoogte: in Centraal-Europa stijgt de UVB-intensiteit met 15 - 20% per 1.000 meter boven de zeespiegel. Op een hoogte van 3.000 meter ligt deze rond de 50%. Dat betekent dat je een hogere beschermingsfactor moet gebruiken tijdens wandelingen in de bergen en skivakanties. 
  • Schaduw: ondanks dat de schaduw een redelijke bescherming tegen UV-licht biedt, beschermt deze ons niet volledig. Een aanzienlijke hoeveelheid licht kan worden gereflecteerd of van richting worden veranderd vanaf oppervlakten en objecten. Dat betekent dat zelfs gebieden die in de schaduw lijken te liggen, kunnen worden bereikt door zonlicht. We adviseren een bescherming van de onbedekte delen van de huid met NIVEA SUN-producten, zelfs in de schaduw.
  • Water, zand, sneeuw en zelfs grasvelden reflecteren UV-stralen en verhogen hun intensiteit op onze huid. Gras verhoogt de intensiteit van UV-straling met 6%, water met 10%, zand met 15 tot 25% en sneeuw met meer dan 30%.  Lees hier meer over de effecten van de zon.

Bescherm je huid tegen zonnekracht met extra verzorging

Onze tips, speciaal voor jou