GESCHIEDENIS VAN HET MERK

100 Jaar NIVEA

VERSCHILLENDE HUIDTYPEN, VERSCHILLENDE BEHOEFTEN.

Al ruim 100 jaar geleden werden we met de NIVEA-crème de uitvinders van de moderne huidverzorging. Inmiddels vertrouwen miljoenen mensen over de hele wereld met diverse huidtypen op het merk NIVEA. Onze onderzoekers houden zich tot in detail bezig met de individuele kenmerken van de huid en de verzorging die hij nodig heeft, afhankelijk van cultuur, geslacht en leeftijd. Door de jaren heen hebben we op deze manier allerlei innovatieve huidverzorgingsproducten ontwikkeld, van deodorant tot zonneproducten. We werken wereldwijd samen met meer dan 50 instituten om er zeker van te zijn dat onze producten bij jouw huid passen. In ons hoofdkantoor in Hamburg hebben we zelfs een speciaal laboratorium voor Azië en Zuid-Amerika opgezet, waar specifiek onderzoek wordt gedaan naar de huidtypen en weersomstandigheden die daar veel voorkomen. Zo kunnen ook in de toekomst alle mensen waar dan ook ter wereld rekenen op de producten van NIVEA.

100 jaar herinneringen in een blikje

Het eerste blikje NIVEA-crème uit 1911

100 jaar herinneringen in een blikje

Blikje NIVEA-crème uit 1922

100 jaar herinneringen in een blikje

In 1925 ligt het eerste blauwe blikje NIVEA-crème in de winkels

100 jaar herinneringen in een blikje

Blikje NIVEA-crème uit 1928

100 jaar herinneringen in een blikje

Vanaf 1935 wordt het NIVEA-blikje voorzien van het opvallende lettertype met de

100 jaar herinneringen in een blikje

Blikje NIVEA-crème uit 1949

100 jaar herinneringen in een blikje

Het bekende geschreven lettertype van het woord 'Creme' verschijnt in 1959

100 jaar herinneringen in een blikje

Blikje NIVEA-crème uit 1970

100 jaar herinneringen in een blikje

Blikje NIVEA-crème uit 1988 met de toevoeging 'zonder conserveermiddelen'

100 jaar herinneringen in een blikje

Blikje NIVEA-crème uit 1993

100 jaar herinneringen in een blikje

Blikje NIVEA-crème uit 2007 met licht aangepaste kleur en logo in reliëf

In den beginne was er... 'nix'

Voordat we het succesverhaal van de NIVEA-crème met je kunnen delen, eerst even iets anders: Eucerit. Eucerit is een emulgator die olie en water mengt tot een zeer fijn en stabiel mengsel. In 1911 ontwikkelde dr. Isaac Lifschütz deze volledig nieuwe emulgator. Dermatoloog prof. Paul Gerson Unna was onder de indruk van dr. Lifschütz' kennis op zijn vakgebied en stelde hem voor aan dr. Oscar Troplowitz, apotheker en medeoprichter van de firma Beiersdorf. Hij zag in dat de water-in-olie emulsie de perfecte basis vormde voor een cosmetische huidcrème. Een naam was het enige dat nog ontbrak. Om die te vinden, hoefde dr. Troplowitz niet verder te kijken dan naar de crème zelf: toen de emulsie klaar was, had deze een sneeuwwitte kleur. De naam NIVEA is afgeleid van het Latijnse 'nix, nivis' en betekent 'sneeuw'. Daarom betekent NIVEA letterlijk 'de sneeuwwitte'.


1911-1949

NIVEA wordt over de hele wereld populair

1911

Scheikundige dr. Isaac Lifschütz ontdekt de emulgator Eucerit, die water en olie op een stabiele manier kan binden. Apotheker en ondernemer dr. Oscar Troplowitz ziet in welke mogelijkheden dit biedt en ontwikkelt samen met dermatoloog prof. Paul Gerson Unna de 'moeder aller crèmes': NIVEA. De crème wordt een succes en al snel groeit het assortiment met poeder, zeep en haarlotion. In de geest van de drie onderzoekers werken er dan al meer dan 500 mensen op onze afdeling Onderzoek en Ontwikkeling. In de loop der jaren is er dankzij onze betrokkenheid veel vooruitgang geboekt, wat bepalend is geweest voor de huidverzorging zoals we die tegenwoordig kennen.

Huidverzorging krijgt een naam

Dr. Oscar Troplowitz

Medeoprichter van de onderneming

Huidverzorging krijgt een naam

Patentcertificaat Eucerin

Patentcertificaat van dr. Isaac Lifschütz voor Eucerin

Huidverzorging krijgt een naam

Prof. Paul Gerson Unna

Dermatoloog en adviseur van Beiersdorf

Huidverzorging krijgt een naam

Paul C. Beiersdorf

Oprichter van de onderneming rond 1885

Huidverzorging krijgt een naam

Medewerkers van het onderzoekslaboratorium in 1914

Onderzoekslaboratorium Beiersdorf, 1914

1914

Grote passagiersschepen en de eerste vliegboten verbinden landen en continenten met elkaar, vereenvoudigen het maken van verre reizen en maken het mogelijk uit te breiden naar internationale markten. De nieuw opgerichte onderneming Beiersdorf grijpt deze kans met beide handen aan: slechts drie jaar nadat de NIVEA-crème op de markt werd gebracht, is hij in elk werelddeel verkrijgbaar. Nu al wordt 42% van de omzet in het buitenland behaald. Dankzij de stabiele formule van de NIVEA-crème kan deze zonder problemen op lange transporten naar andere klimaatzones worden vervoerd. Tegenwoordig is NIVEA verkrijgbaar in meer dan 200 landen over de hele wereld.

Vanuit Hamburg de wereld veroveren

Al in 1914 is de NIVEA-crème op elk continent verkrijgbaar. De crème wordt nu niet meer alleen in Hamburg geproduceerd, maar ook in Buenos Aires, Kopenhagen, Mexico-Stad, Moskou, New York, Parijs en Sydney.

NIVEA heeft zich tot doel gesteld producten te ontwikkelen die afgestemd zijn op de huidverzorgingsbehoeften van mensen in allerlei landen. Dit deden we al lang voordat het de standaard werd. Hier zie je een NIVEA-reclameposter voor de Arabische wereld uit 1970.

De meeste mensen in de landen waar NIVEA-producten verkocht worden, denken dat NIVEA een lokaal merk is. Dat is misschien wel het mooiste compliment dat je van je fans kunt krijgen. Hier een NIVEA-reclameposter uit Marokko, uit 1969.

1924

In de jaren 1920 en 1930 zette niet alleen de modebewuste vrouw de toon: een man van de wereld draagt in die tijd een snor. NIVEA ziet dat er behoefte is aan verzorging van de mannelijke gezichtshuid voor en na het scheren en komt met scheerzeep, het eerste product speciaal voor mannen. In het dagelijks leven worden sport en vrijetijdsactiviteiten steeds belangrijker. Het blanke schoonheidsideaal verdwijnt en maakt plaats voor bij voorkeur een vitale, licht gebruinde uitstraling. Bij toeval ontdekt Juan Gregorio Clausen, hoofd Publiciteit bij Beiersdorf, drie vrolijke jonge broertjes met frisse gezichten. In 1924 worden de NIVEA-jongens de nieuwe sterren van de reclamecampagne van NIVEA. Tegelijkertijd kent een nieuw ontwerp zijn première: NIVEA wordt voor het eerst verkocht in het beroemde blauwe blikje, dat het merk tot op de dag van vandaag kenmerkt.

De eerste boyband

1925

De NIVEA-meisjes

Hoewel tegenwoordig realityshows zoals The Voice en Belgium's Got Talent bijna niet meer weg te denken zijn, was zo'n door de media georganiseerde talentenjacht in het jaar 1925 iets volkomen nieuws. Toen NIVEA een advertentie plaatste in een Berlijnse krant en in heel Duitsland een zoektocht aankondigde naar drie NIVEA-meisjes, leidde dat dan ook tot veel commotie. Dat kwam vooral doordat NIVEA niet naar glamourmodellen zocht, maar naar alledaagse meisjes: "We zoeken niet naar schoonheidskoninginnen, prima ballerina's of verleidelijk golvend haar, maar naar prachtige meisjes met een gezonde, brandschone uitstraling en een frisse blik." Een jonge moeder, mevrouw Fröhlich uit het Noordduitse Flensburg, zag de advertentie en vond dat haar drie dochters Margot, Elfriede en Hertha perfect aan dat plaatje voldeden. Toen hun vader van het plan hoorde, stond hij erop dat zijn dochters geen reclamemeisjes zouden worden. Daarop stuurde hun moeder toch de inzending in, zonder hem iets te zeggen! De meisjes hadden geluk met die actie, want de zusjes Fröhlich versloegen uiteindelijk meer dan 1000 andere deelneemsters. Bovendien bleken de gezinsleden het merk NIVEA nog niet eens te kennen, want ze waren net verhuisd vanuit Samoa, waar de producten van NIVEA niet verkrijgbaar waren. Nu was ook vader Fröhlich trots en stemde hij in met het idee dat zijn dochters NIVEA-meisjes zouden worden. Ze werden de sterren van de nieuwe reclamecampagne. En net als bij de NIVEA-jongens duurde het niet lang voordat de zusjes Fröhlich overal werden begroet met een vrolijk "Hallo NIVEA!"

Reclameklassiekers tot 1949: de begindagen van de crème

Een van de eerste advertenties van NIVEA voor crème en zeep uit 1911/1912

NIVEA-poster van reclametekenaar Hans Rudi Erdt, rond 1912

Advertentie voor crème, poeder en zeep van NIVEA uit het jaar 1913

NIVEA-reclameposter voor zonnebrandcrème en -olie uit 1931

Even in wet and cold weatherOok bij vocht en kou helpt NIVEA tegen een ruwe huid. Reclameposter uit 1932 NIVEA protects against rough skin. Advertising poster from 1932

NIVEA-reclameposter uit 1933

Internationale, Engelstalige reclameposter van NIVEA uit het jaar 1934

NIVEA-reclameposter uit 1935

Reclameposter voor ultra-olie van NIVEA uit de jaren 1930


1950-1984

NIVEA wordt koploper op het gebied van zonbescherming

1958

De jaren 1950 stromen over van herwonnen levensvreugde, optimisme en dynamiek. Door de groeiende welstand wordt reizen voor steeds meer mensen mogelijk. Een eigen auto maakt ze mobieler en de meest geliefde reisdoelen liggen in het zuiden: Italië is de nieuwe droombestemming van de Duitsers. De onderzoeksafdeling van NIVEA houdt zich dan al enige tijd intensief bezig met het effect van zonnestralen op de huid. Nu kan er precies op het juiste moment worden ingespeeld op de behoeften van de mensen: NIVEA ontwikkelt de ultra-oliespray, een ware revolutie. Het zeer eenvoudige gebruik en het aangenaam lichte gevoel dat de spray op de huid achterlaat, gaan hand in hand met het bevrijde gevoel van een hele generatie. De NIVEA-strandbal wordt het perfecte vakantieaccessoire. Hij is eenvoudig op te bergen, nog eenvoudiger op te blazen en biedt plezier aan het hele gezin. In de afgelopen 40 jaar hebben we meer dan 20 miljoen strandballen geproduceerd en over de hele wereld kennen en waarderen mensen ze.

De NIVEA-strandbal – Fun in the sun

De NIVEA-strandbal – Fun in the sun

De NIVEA-strandbal, oorspronkelijk in de jaren 1930 bedacht als 3D-versie van het blikje NIVEA-crème, werd in de jaren 1960 een enorm succes. Hier zie je een reclameposter uit de jaren 1960.

De NIVEA-strandbal – Fun in the sun

De NIVEA-strandbal – Fun in the sun

1963

De jaren 1960 zijn een tijd van rebellie. Steeds meer vrouwen laten van zich horen binnen hun gezin en op het werk. Ze hebben eigen interesses en steeds minder tijd voor persoonlijke verzorging. Met NIVEA Milk doet een nieuw type emulsie zijn intrede in de huidverzorging. De vloeibare crème is gemakkelijk aan te brengen, trekt razendsnel in en verzorgt de huid intensief. Ook op een ander vlak maakt NIVEA het leven gemakkelijker voor het moderne gezin: een verzorgingsassortiment speciaal voor baby's beschermt de tere babyhuid tijdens de babyboom. Met de nieuwe productlijn NIVEA Baby kunnen nieuwbakken ouders het zachte huidje van hun pasgeborene alle zorg en bescherming bieden die ze maar willen. Ons productaanbod voor baby's bestaat uit poeder, badschuim, crème, zeep en wattenstaafjes en wordt in de jaren 1990 verder uitgebreid.

Vrouwen staan ook op het werk hun mannetje. Hun persoonlijke verzorging mag daar echter niet onder lijden. Met de in 1963 uitgebrachte NIVEA Milk verwent NIVEA snel en gemakkelijk hun hele lichaam.

1975

Als je door modetijdschriften uit die tijd bladert, zie je het meteen: het sexappeal doet zijn intrede. Bikini's worden kleiner en waaghalzen gaan topless zonnen op het strand. In de jaren 1970 wordt goede zonbescherming steeds belangrijker. De onderzoekers van NIVEA spelen een grote rol bij de ontwikkeling van een methode om de zonbeschermingsfactor te bepalen. Zo wordt het voor het eerst mogelijk de beschermende werking van producten direct met elkaar te vergelijken. NIVEA vermeldt al vanaf 1975 de SPF op de verpakkingen van zijn producten.

Zomer, zon, zonnebrand

Reclameklassiekers 1950-1984

NIVEA-reclameposter uit 1950

NIVEA-reclameposter uit 1955

Advertentie voor NIVEA-spray uit 1959

Advertentie voor NIVEA-crème en NIVEA Milk uit 1964

Advertentie voor NIVEA uit 1971

Advertentie voor NIVEA uit 1973

Advertentie voor NIVEA uit 1974

Advertentie voor NIVEA-aftershavebalsem uit 1980

Advertentie voor NIVEA-gezichtsverzorging uit 1982


1985-Today

NIVEA, de revolutie in huidverzorging

1986

Vandaag de dag is het heel normaal dat mannen kunnen kiezen uit een groot aantal huidverzorgingsproducten. Maar 90 jaar lang bestond huidverzorging voor mannen vrijwel alleen uit water en zeep. NIVEA heeft er in belangrijke mate aan bijgedragen dat dat veranderde. Na scheerzeep en scheerschuim zet NIVEA in 1980 een nieuwe trend met zijn alcoholvrije aftershavebalsem. De milde balsem wordt snel een favoriet herenproduct en daaruit blijkt: mannen willen graag hun eigen producten hebben en hun huid vraagt daar ook om. In 1986 volgt opnieuw een grote innovatie. Met NIVEA Men verovert de eerste verzorgingslijn speciaal voor de man menig badkamer. Tegenwoordig omvat NIVEA Men een breed assortiment crèmes, shampoos, stylingproducten, douchegels, lichaamsverzorgingsproducten, gezichtsproducten en antiverouderingsproducten.

NIVEA zorgt voor gelijke rechten in de badkamer:
mannen ontdekken de huidverzorging

In de jaren 1980 ontwikkelt NIVEA verschillende verzorgingsproducten specifiek voor de behoeften van de mannenhuid. En met succes.

NIVEA komt met de eerste alcoholvrije aftershave die de huid na het scheren niet irriteert, maar verzacht en verzorgt.

Gel, zeep of crème? Een elektrisch scheerapparaat met verschillende standen of nat scheren met 3D-mesjes? Zoveel keuze voor de ideale scheerbeurt hadden mannen lange tijd niet. Maar scheerschuim van NIVEA was alvast een goed begin.

1998

De oudere generatie wordt gekenmerkt door een nieuw zelfbewustzijn. Mensen hebben geld, voelen zich jong en stellen hoge eisen aan hun kwaliteit van leven. Dat heeft ook zijn weerslag op de huidverzorging. De huidonderzoekers van NIVEA ontdekken het verband tussen een hogere leeftijd en de behoeften van de huid. Zo ontstaat een volledig nieuwe productlijn voor de rijpere huid. Voor het eerst worden vrouwen boven de 50 bewust en direct aangesproken. Ondertussen staan de ontwikkelingen niet stil. Computerbeelden en simulaties worden steeds nauwkeuriger en de mogelijkheden om een kijkje in de huid te nemen steeds beter. De onderzoeksafdeling van NIVEA doet nieuwe kennis op over de opbouw en werking van de huid. Met deze kennis ontwikkelt Beiersdorf in 1998 als een van de eersten een crème met een huideigen ingrediënt. In de jaren daarop gebruikt NIVEA het CoEnzym Q10 in vrijwel alle relevante productcategorieën, van NIVEA For Men tot NIVEA Sun.

Alweer een wereldpremière van NIVEA: de eerste crème met Q10

Q10 wordt het belangrijkste ingrediënt in verschillende productcategorieën.

Alweer een wereldpremière van NIVEA: de eerste crème met Q10

In 1998 brengen de onderzoekers van NIVEA een revolutie teweeg in de anti-rimpelverzorging.

Alweer een wereldpremière van NIVEA: de eerste crème met Q10

NIVEA ontwikkelt een crème met de huideigen werkzame stof Q10.

2011-2014

Een verzorgd uiterlijk en een geweldige uitstraling worden steeds belangrijker. Tegelijkertijd wordt het dagelijks leven steeds sneller en hectischer, maar dankzij NIVEA kan iedereen toch blijven genieten van ontspannende verzorgingsmomenten. NIVEA komt namelijk met een serie innovatieve producten die zeer goed verzorgen en toch weinig tijd kosten in het gebruik. In 2011 is NIVEA Invisible Black & White de eerste deodorantreeks die nauwelijks nog witte strepen op donkere stoffen of gele vlekken op licht textiel achterlaat. Een ware revolutie!

In 2014 is het tijd voor een volgende innovatieve highlight: de Onder de Douche-bodylotion komt op de markt. Dit product is perfect afgestemd op het drukke dagelijks leven van mannen en vrouwen en bespaart ze veel tijd, omdat het snel en gemakkelijk tijdens het douchen kan worden gebruikt. Zo wordt het elke dag bodylotiondag!

Revolutionaire anti-vlekkentechnologie voor deodorants

In 2011 komt de innovatie voor 48 uur lang onzichtbare deobescherming en -verzorging op de markt: NIVEA Invisible for Black & White. Deze productlijn beschermt textiel tegen verkleuringen en is tegelijkertijd een effectieve deodorant die voldoet aan de hoogste kwaliteitsnormen.

De eerste bodylotion voor onder de douche van NIVEA

In het jaar 2014 ontwikkelen de onderzoekers van Beiersdorf een nieuwe manier om je snel en gemakkelijk in te smeren: de Onder de Douche-bodylotion. De revolutionaire lichaamsverzorging voor onder de douche wordt enthousiast ontvangen. Zo volgt er al snel een hele serie NIVEA Onder

Nu en in de toekomst

Wat in 1911 begon met de NIVEA-crème, is uitgegroeid tot een ware merkfamilie met meer dan 500 producten. Door de jaren heen heeft NIVEA allerlei innovatieve huidverzorgingsproducten ontwikkeld. En deze ontwikkeling gaat nog altijd verder. Met Natural Balance omarmt NIVEA het milieu, een onderwerp dat veel mensen na aan het hart ligt. Dit is de eerste hoogwaardige NIVEA-lijn met overwegend natuurlijke ingrediënten, die deels biologisch geteeld zijn. Daarnaast kwam met NIVEA Q10plus anti-rimpel serum pearls het product met de hoogste concentratie van het huideigen ingrediënt Q10 in het assortiment NIVEA Q10plus anti-rimpelproducten op de markt. Gisteren, vandaag en morgen: NIVEA zet steeds opnieuw de toon op het gebied van huidverzorging. Alle mijlpalen van het gerenommeerde huidverzorgingsmerk vind je hier: VANAF DAG ÉÉN ZIJN TIJD VOORUIT

Het succesverhaal gaat verder

De onderzoekers van NIVEA werken aan een nieuwe generatie ingrediënten. Zodat onze klanten ook in de toekomst kunnen kiezen uit een scala aan hoogwaardige en effectieve huidverzorgingsproducten.

Reclameklassiekers vanaf 1985-nu

Advertentie voor verzorgende NIVEA-shampoo uit 1985

Advertentie voor NIVEA FOR MEN aftershave uit 1986

Advertentie voor NIVEA-crème uit 1988

Advertentie voor NIVEA-deodorant uit de introductiecampagne van 1991

NIVEA 'Blue Harmony': advertentie uit 1992

Advertentie voor NIVEA Soft Creme uit de introductiecampagne van 1994

NIVEA Visage Q10: advertentie uit 1998

Advertentie voor NIVEA Q10 bodylotion uit 2002

Advertentie voor NIVEA Q10 bodylotion uit 2002

Advertentie voor NIVEA Care Creme uit 2015