BEREKEN DE UV-INDEX IN JOUW OMGEVING

Wat is de UV-index vandaag? Bekijk dagelijks de UV-index in jouw omgeving, zodat je jezelf goed kunt beschermen wanneer je naar buiten gaat.

ZOEK DE LOKALE UV-INDEX OP

De UV-index wordt dagelijks geüpdatet zodat je altijd op de hoogte bent van de sterkte van UV-straling in jouw regio.

De schaal van de UV-index is opgedeeld in 5 niveaus: van laag (1 tot 2) tot heel hoog (hoger dan 11). Voor elk niveau zijn er verschillende adviezen hoe je je huid het beste kunt beschermen tegen de UV-factor op die dag. Hoe hoger het nummer, hoe sterker de UV-stralen zijn. De indeling geldt voor elk huidtype en voor elke plaats op de wereld.

Bekijk hier dagelijks jouw regionale UV-index en neem de juiste voorzorgsmaatregelen als je naar buiten gaat.

WAT IS DE UV-INDEX IN:

Vul de naam van je plaats in zodat we jouw locatie weten en de juiste UV-factor kunnen bepalen.

YOUR UV INDEX IS [uvIndex]

Is de UV-index 0 tot 2, dan is er weinig kans op verbranding. Toch is het verstandig om zonnebrandmiddelen te gebruiken om je huid te beschermen. Houd als stelregel aan dat de SPF van je zonnebrand minstens twee keer zo hoog is als de UV-index. Dit is een algemeen advies. Merk je dat jouw huid betere bescherming nodig heeft, verhoog dan de SPF.

With a low UV index from 0 to 2, no special sun protection is necessary. Nevertheless, you should at least use products with a sun protection factor for your day care in order to protect your skin. A sun protection factor should be chosen that is at least twice as high as the stated UV Index (e.g. UV Index 2, sunscreen with SPF 10).

YOUR UV INDEX IS [uvIndex]

Beschermende kleding, zoals een shirt, T-shirt of blouse, is aan te raden bij een medium UV-index van 3 tot 5. Ook een zonnebril en (zonne)hoed kunnen je beschermen tegen UV-straling. Gebruik daarnaast altijd een zonbeschermingsproduct met een factor die geschikt is voor jouw huidtype. Houd als stelregel aan dat de SPF minstens twee keer zo hoog is als de UV-factor.

With a medium UV index of 3 - 5, wearing outer clothing (shirt, T-shirt, blouse) is recommended. You should wear sunglasses and additionally protect your skin by applying sunscreen. A sun protection factor should be chosen that is at least twice as high as the stated UV Index (e.g. UV Index 5, sunscreen with SPF 10).

YOUR UV INDEX IS [uvIndex]

Bij een hoge UV-index van 6 of 7 is het noodzakelijk om je goed tegen de zon te beschermen. Draag een zonnebril en bescherm je gevoelige hoofdhuid met een hoed. Een lippenbalsem met SPF is aan te raden. Daarnaast moet je je huid beschermen met een zonbeschermingsproduct die bij jouw huidtype past. Kies een zonbeschermingsproduct met een SPF-factor die minstens twee keer zo hoog is als de UV-factor. Blijf niet te lang in de zon – zoek ook regelmatig de schaduw op. Zeker tijdens het middaguur.

With a high UV index of 6 - 7, you should definitely dress your upper body. You should wear sunglasses and you should not do without headgear. In addition, the skin must be protected with a sunscreen. The SPF of sunscreen is at least twice as high as the UV Index. You should not only stay in the sun, but alternate between sun and shade.

YOUR UV INDEX IS [uvIndex]

Is de UV-index tussen de 8 en 10? Dan kun je tijdens de heetste uren van de dag, zo tussen 11 uur ’s ochtends en 3 uur ’s middags, het beste binnenblijven. Zelfs wanneer je in de schaduw zit, doe je er verstandig aan om je huid te bedekken met kleding. Draag lange mouwen en broekspijpen en doe een zonnebril met UV-bescherming op. Een hoed kan de gevoelige huid rondom je hoofd en nek beschermen. Wat betreft zonbeschermingsproduct kun je het beste gaan voor een variant met een hoge of zeer hoge SPF-factor.

Avoid staying outside in the hours between 11 and 15 o'clock in the case of a very high UV index of 8 - 10. Even in the shade, the skin must be protected by long-sleeved sun-proof clothing. Long trousers are just as popular as sunglasses with UV protection and headgear with neck protection. The SPF of the sun cream that must be applied is more than 15.

YOUR UV INDEX IS [uvIndex]

Is de UV-index vandaag enorm hoog, zoals 11 of hoger? Blijf dan zeker tijdens de middaguren binnen. Ben je wel buiten, dan doe je er goed aan om zoveel mogelijk in de schaduw te blijven. Lange broekspijpen en mouwen zijn bijna een verplichting, net als een zonnebril met UV-bescherming en een hoofddeksel met nekbescherming. Zelfs wanneer je in de schaduw bent, is het essentieel om je in te smeren met een zonbeschermingsproduct met een hoge of zeer hoge factor.

With an extremely high UV index of 11, 12 and higher, you should stay indoors during the lunch hours. Even outside this time it is advisable to seek out mainly the shade. Long trousers and long-sleeved, sun-proof outer clothing are obligatory, as are sunglasses with UV protection and a headgear with neck protection. Even in the shade, it is essential to use a sunscreen with SPF greater than 15.

UITLEG VAN DE UV-INDEX

WAT BETEKENT JOUW LOKALE UV-INDEX?

UV-INDEX: 0 – 2

Is de UV-index 0 tot 2, dan is er weinig kans op verbranding. Toch is het verstandig om zonnebrandmiddelen te gebruiken om je huid te beschermen. Houd als stelregel aan dat de SPF van je zonnebrand minstens twee keer zo hoog is als de UV-index. Dit is een algemeen advies. Merk je dat jouw huid betere bescherming nodig heeft, verhoog dan de SPF.

UV-INDEX: 3 – 5

Beschermende kleding, zoals een shirt, T-shirt of blouse, is aan te raden bij een medium UV-index van 3 tot 5. Ook een zonnebril en (zonne)hoed kunnen je beschermen tegen UV-straling. Gebruik daarnaast altijd een zonbeschermingsproduct met een factor die geschikt is voor jouw huidtype. Houd als stelregel aan dat de SPF minstens twee keer zo hoog is als de UV-factor.

UV-INDEX: 6 – 7

Bij een hoge UV-index van 6 of 7 is het noodzakelijk om je goed tegen de zon te beschermen. Draag een zonnebril en bescherm je gevoelige hoofdhuid met een hoed. Een lippenbalsem met SPF is aan te raden. Daarnaast moet je je huid beschermen met een zonbeschermingsproduct die bij jouw huidtype past. Kies een zonbeschermingsproduct met een SPF-factor die minstens twee keer zo hoog is als de UV-factor. Blijf niet te lang in de zon – zoek ook regelmatig de schaduw op. Zeker tijdens het middaguur.

UV-INDEX: 8 – 10

Is de UV-index tussen de 8 en 10? Dan kun je tijdens de heetste uren van de dag, zo tussen 11 uur ’s ochtends en 3 uur ’s middags, het beste binnenblijven. Zelfs wanneer je in de schaduw zit, doe je er verstandig aan om je huid te bedekken met kleding. Draag lange mouwen en broekspijpen en doe een zonnebril met UV-bescherming op. Een hoed kan de gevoelige huid rondom je hoofd en nek beschermen. Wat betreft zonbeschermingsproduct kun je het beste gaan voor een variant met een hoge of zeer hoge SPF-factor.

UV-INDEX: 11 OF HOGER

Is de UV-index vandaag enorm hoog, zoals 11 of hoger? Blijf dan zeker tijdens de middaguren binnen. Ben je wel buiten, dan doe je er goed aan om zoveel mogelijk in de schaduw te blijven. Lange broekspijpen en mouwen zijn bijna een verplichting, net als een zonnebril met UV-bescherming en een hoofddeksel met nekbescherming. Zelfs wanneer je in de schaduw bent, is het essentieel om je in te smeren met een zonbeschermingsproduct met een hoge of zeer hoge factor.

ONTDEK MEER OVER UV-STRALING

WAT IS UV-straling?

De effecten van UV-licht zijn onzichtbaar en merk je niet op. Kleine hoeveelheden UV-straling zijn goed voor onze gezondheid, doordat ze de aanmaak van vitamine D stimuleren. Ook bevorderen ze de aanmaak van het gelukshormoon serotonine, waardoor we ons goed voelen. Maar UV-straling kan ook negatieve effecten hebben op onze huid. Ultraviolet licht, UV-A en UV-B worden vaak genoemd op de verpakkingen van zonnebrand en zijn erg schadelijk voor onze huid. Ontdek hieronder waarom.

WAAROM JE UV-BESCHERMING NODIG HEBT

UV-B-stralen bevorderen niet alleen de aanmaak van melatonine in onze huid, waardoor we bruin worden. UV-B-stralen dringen door in onze opperhuid, waar ze ook voor pijnlijke verbranding kunnen zorgen.

 

UV-A-stralen spelen juist een hele kleine rol in verbranding, maar kunnen wel zonneallergie en vroegtijdige huidveroudering veroorzaken. NIVEA SUN gebruikt diverse UV-filters die bescherming bieden tegen alle soorten UV-licht. De NIVEA SUN-producten bevatten beide filters voor optimale bescherming. Zo gebruiken we minerale UV-filters als titaniumdioxide

Minerale UV-filters reflecteren de UV-straling alsof het kleine spiegeltjes op de huid zijn. Er zijn ook organische UV-filters die de UV-straling juist absorberen. Hierbij worden de UV-stralen omgezet in warmte, waardoor het niet meer schadelijk is.

 

Om de beste bescherming te bieden tegen zowel UV-A als UV-B combineren we diverse UV-filters in onze NIVEA SUN-producten.

ONTDEK MEER BESCHERMINGTIPS VAN NIVEA SUN

VEILIG IN DE ZON

Meer weten over de UV-index van jouw omgeving is een goede eerste stap wanneer je meer wilt leren over zonbescherming. Houd er wel rekening mee dat het advies van de UV-index een algemeen advies is.

De intensiteit van UV-straling kan verschillen gedurende dag, maar is ook afhankelijk van de periode van het jaar en locatie. Sneeuw, water en zand kunnen de blootstelling aan straling verhogen. Let er ook op dat de daadwerkelijke UV-factor hoger kan zijn dan de voorspelling. Goede zonbescherming is dus altijd noodzakelijk. Of je zonnebrand goed werkt, is afhankelijk van meerdere factoren, waaronder je huidtype, of je de zonnebrand goed smeert, of de juiste SPF gebruikt en meer.

Heb je specifieke vragen over de beste zonbescherming voor jouw huid, neem dan contact op met je dermatoloog.

Ontdek ook onze andere artikelen om meer te leren over zonbescherming.