UV Calculator

BEREKEN DE UV-INDEX IN JOUW OMGEVING

Wat is de UV-index vandaag? Bekijk dagelijks de UV-index in jouw omgeving, zodat je jezelf goed kunt beschermen wanneer je naar buiten gaat.

ZOEK DE LOKALE UV-INDEX OP

De UV-index wordt dagelijks geüpdatet zodat je altijd op de hoogte bent van de sterkte van UV-straling in jouw regio. Check jouw regionale UV-index dagelijks.

De schaal van de UV-index is opgedeeld in 5 niveaus: van laag (1 tot 2) tot heel hoog (hoger dan 11). Voor elk niveau zijn er verschillende adviezen hoe je je huid het beste kunt beschermen tegen de UV-factor op die dag. Hoe hoger het nummer, hoe sterker de UV-stralen zijn. De indeling geldt voor elk huidtype en voor elke plaats op de wereld.

WAT IS DE UV-INDEX IN:

Vul de naam van je plaats in zodat we jouw locatie weten en de juiste UV-factor kunnen bepalen.

YOUR UV INDEX IS [uvIndex]

Is de UV-index 0 tot 2, dan is er weinig kans op verbranding. Toch is het verstandig om zonnebrandmiddelen te gebruiken om je huid te beschermen. Houd als regel aan dat de SPF van je zonnebrand minstens twee keer zo hoog is als de UV-index. Dit is een algemeen advies. Merk je dat jouw huid betere bescherming nodig heeft, verhoog dan de SPF.

YOUR UV INDEX IS [uvIndex]

Beschermende kleding, zoals een shirt, T-shirt of blouse, is aan te raden bij een medium UV-index van 3 tot 5. Ook een zonnebril en (zonne)hoed kunnen je beschermen tegen UV-straling. Gebruik daarnaast altijd een zonbeschermingsproduct met een factor die geschikt is voor jouw huidtype.

YOUR UV INDEX IS [uvIndex]

Bij een hoge UV-index van 6 of 7 is het noodzakelijk om je goed tegen de zon te beschermen. Draag een zonnebril en bescherm je gevoelige hoofdhuid met een hoed. Een lippenbalsem met SPF is aan te raden. Daarnaast moet je je huid beschermen met een zonbeschermingsproduct die bij jouw huidtype past. Kies een zonbeschermingsproduct met een SPF-factor die minstens twee keer zo hoog is als de UV-factor. Blijf niet te lang in de zon – zoek ook regelmatig de schaduw op. Zeker tijdens het middaguur.

YOUR UV INDEX IS [uvIndex]

Is de UV-index tussen de 8 en 10? Dan kun je tijdens de heetste uren van de dag, zo tussen 11 uur ’s ochtends en 3 uur ’s middags, het beste binnenblijven. Zelfs wanneer je in de schaduw zit, doe je er verstandig aan om je huid te bedekken met kleding. Draag lange mouwen en broekspijpen en doe een zonnebril met UV-bescherming op. Een hoed kan de gevoelige huid rondom je hoofd en nek beschermen. Wat betreft zonbeschermingsproduct kun je het beste gaan voor een variant met een hoge of zeer hoge SPF-factor.

YOUR UV INDEX IS [uvIndex]

Is de UV-index vandaag enorm hoog, zoals 11 of hoger? Blijf dan zeker tijdens de middaguren binnen. Ben je wel buiten, dan doe je er goed aan om zoveel mogelijk in de schaduw te blijven. Lange broekspijpen en mouwen zijn bijna een verplichting, net als een zonnebril met UV-bescherming en een hoofddeksel met nekbescherming. Zelfs wanneer je in de schaduw bent, is het essentieel om je in te smeren met een zonbeschermingsproduct met een hoge of zeer hoge factor.

Check nog een locatie

UITLEG VAN DE UV-INDEX

WAT BETEKENT JOUW LOKALE UV-INDEX?

UV-INDEX: 0 – 2

Is de UV-index 0 tot 2, dan is er weinig kans op verbranding. Toch is het verstandig om zonnebrandmiddelen te gebruiken om je huid te beschermen. Houd als regel aan dat de SPF van je zonnebrand minstens twee keer zo hoog is als de UV-index. Dit is een algemeen advies. Merk je dat jouw huid betere bescherming nodig heeft, verhoog dan de SPF.

UV-INDEX: 3 – 5

Beschermende kleding, zoals een shirt, T-shirt of blouse, is aan te raden bij een medium UV-index van 3 tot 5. Ook een zonnebril en (zonne)hoed kunnen je beschermen tegen UV-straling. Gebruik daarnaast altijd een zonbeschermingsproduct met een factor die geschikt is voor jouw huidtype.

UV-INDEX: 6 – 7

Bij een hoge UV-index van 6 of 7 is het noodzakelijk om je goed tegen de zon te beschermen. Draag een zonnebril en bescherm je gevoelige hoofdhuid met een hoed. Een lippenbalsem met SPF is aan te raden. Daarnaast moet je je huid beschermen met een zonbeschermingsproduct die bij jouw huidtype past. Kies een zonbeschermingsproduct met een SPF-factor die minstens twee keer zo hoog is als de UV-factor. Blijf niet te lang in de zon – zoek ook regelmatig de schaduw op. Zeker tijdens het middaguur.

UV-INDEX: 8 – 10

Is de UV-index tussen de 8 en 10? Dan kun je tijdens de heetste uren van de dag, zo tussen 11 uur ’s ochtends en 3 uur ’s middags, het beste binnenblijven. Zelfs wanneer je in de schaduw zit, doe je er verstandig aan om je huid te bedekken met kleding. Draag lange mouwen en broekspijpen en doe een zonnebril met UV-bescherming op. Een hoed kan de gevoelige huid rondom je hoofd en nek beschermen. Wat betreft zonbeschermingsproduct kun je het beste gaan voor een variant met een hoge of zeer hoge SPF-factor.

UV-INDEX: 11 OF HOGER

Is de UV-index vandaag enorm hoog, zoals 11 of hoger? Blijf dan zeker tijdens de middaguren binnen. Ben je wel buiten, dan doe je er goed aan om zoveel mogelijk in de schaduw te blijven. Lange broekspijpen en mouwen zijn bijna een verplichting, net als een zonnebril met UV-bescherming en een hoofddeksel met nekbescherming. Zelfs wanneer je in de schaduw bent, is het essentieel om je in te smeren met een zonbeschermingsproduct met een hoge of zeer hoge factor.

ONTDEK MEER OVER UV-STRALING

WAT IS UV-straling?

De effecten van UV-licht zijn onzichtbaar en merk je niet op. Kleine hoeveelheden UV-straling zijn goed voor onze gezondheid, doordat ze de aanmaak van vitamine D stimuleren. Ook bevorderen ze de aanmaak van het gelukshormoon serotonine, waardoor we ons goed voelen. Maar UV-straling kan ook negatieve effecten hebben op onze huid. Ultraviolet licht, UVA en UVB worden vaak genoemd op de verpakkingen van zonnebrand en zijn erg schadelijk voor onze huid. Ontdek hieronder waarom.

WAAROM JE UV-BESCHERMING NODIG HEBT

UVB-stralen bevorderen niet alleen de aanmaak van melatonine in onze huid, waardoor we bruin worden. UVB-stralen dringen door in onze opperhuid, waar ze ook voor pijnlijke verbranding kunnen zorgen.

UVA-stralen kunnen zonneallergie en vroegtijdige huidveroudering veroorzaken. NIVEA SUN gebruikt diverse UV-filters die bescherming bieden tegen alle soorten UV-licht. De NIVEA SUN-producten bevatten UV-A- en UV-B-filters voor effectieve bescherming.

Er zijn verschillende soorten UV-filters. De meest voorkomende UV-filters zijn chemische/ organische UV-filters. Deze UV-filters absoberen de UV-straling. Hierbij worden de UV-stralen omgezet in warmte, waardoor het niet meer schadelijk is.

Daarnaast zijn er ook minerale UV-filters. Minerale UV-filters vormen een beschermend laagje op je huid en reflecteren de UV-straling alsof het kleine spiegeltjes op de huid zijn. Hierdoor werkt een zonnebrandcrème met minerale filters meteen na het aanbrengen.

ONTDEK MEER BESCHERMINGTIPS VAN NIVEA SUN

VEILIG IN DE ZON

Meer weten over de UV-index van jouw omgeving is een goede eerste stap wanneer je meer wilt leren over zonbescherming. Houd er wel rekening mee dat het advies van de UV-index een algemeen advies is.

De intensiteit van UV-straling kan verschillen gedurende dag, maar is ook afhankelijk van de periode van het jaar en locatie. Sneeuw, water en zand kunnen de blootstelling aan straling verhogen. Let er ook op dat de daadwerkelijke UV-factor hoger kan zijn dan de voorspelling. Goede zonbescherming is dus altijd noodzakelijk. Of je zonnebrand goed werkt, is afhankelijk van meerdere factoren, waaronder je huidtype, of je de zonnebrand goed smeert, of je de juiste SPF gebruikt en meer.

Zonnebrand op de rug

HOE LANG KUN JE ONBESCHERMD IN DE ZON ZITTEN?

Hoe hoger de UV-index, hoe meer kans je loopt om te verbranden en huidschade te ontwikkelen. Het kan dus per dag verschillen hoe lang je onbeschermd in de zon kunt zitten. Is de UV-index 2, dan verbrand je waarschijnlijk niet zo snel. Maar is de UV-index 11 of hoger, dan kan dat al in enkele minuten. Ook je huidtype is van invloed. Heb je licht haar, sproeten en/of blauwe ogen? Dan is er een grote kans dat je snel verbrandt in de zon. Op tijd insmeren met een hoge factor is dan extra belangrijk. Smeer jezelf minimaal iedere twee uur opnieuw in, maar nog vaker als je zweet, zwemt of jezelf afdroogt. Zo voorkom je te lang in de zon zit met zonnebrand die eigenlijk al uitgewerkt is.

Hoe lang in de zon

HOE LANG KAN JE IN DE ZON BLIJVEN VOOR VOLDOENDE VITAMINE D?

Vitamine D zorgt voor sterke botten, tanden en weerstand. Een belangrijke vitamine dus, die je ook nog een gratis kunt verkrijgen: gewoon in de zon zitten! Je lichaam maakt het dan zelf aan. Maar hoelang moet je eigenlijk in de zon zitten voor je dagelijkse dosis vitamine D? Dat is helemaal niet zo lang. Met zo’n 15 tot 30 minuten met je handen en gezicht in de zon ben je er al.

De invloed van zonnebrandcrème op vitamine D is nog redelijk onduidelijk. Daarom is het algemene advies om voor de aanmaak van vitamine D voor een korte tijd onbeschermd de zon in te gaan. Afhankelijk van je huidtype, de plaats waar je bent en de tijd van het jaar, kun je gemiddeld 5 tot 30 minuten onbeschermd in de zon blijven. Lees meer over het advies over de benodigde SPF voor jouw huid.
Ga echter niet langer onbeschermd de zon in, want dan loop je kans om te verbranden! Vermijd ook het heetste moment om onbeschermd in de zon te zitten. Het is namelijk niet zo dat je meer vitamine D aanmaakt als je meer zonnestralen pakt.