Gezichtsyoga: Oefeningen voor een jonge uitstraling

Yoga is goed voor je lichaam en ziel, maar wist je ook dat het goed is voor je gezicht? Gezichtsyoga en de juiste gezichtsoefeningen houden je huid jong en stevig. Wij geven je advies over hoe je jouw gezicht kunt trainen en zo dus stralend houdt!

WAT IS GEZICHTSYOGA?

In tegenstelling tot sommige gezichtsoefeningen is gezichtsyoga gericht op het ontspannen van het gezicht. Gezichtsyoga helpt zowel de huid als de spieren ontspannen, waardoor je jouw gezicht mooi en jong houdt.

GEZICHTSYOGA-OEFENING

Wrijf je handen goed tegen elkaar aan en warm ze op. Wanneer je handen goed warm zijn, sluit dan je ogen. Houd je handpalmen voor je gezicht en adem diep in en uit. Deze yoga-oefening verlicht eventuele spanning bij de ogen.


HOE WERKEN GEZICHTSOEFENINGEN?

Gezichtsoefeningen kun je gemakkelijk uitvoeren: thuis op de bank, in de trein of even snel tijdens je pauze op kantoor. Alles wat je nodig hebt, zijn je gezichtsspieren en soms je vingertoppen om je gezichtsspieren weerstand te geven. Ga rustig zitten, ontspan je en start de oefeningen.

WAT IS HET DOEL VAN GEZICHTSOEFENINGEN?

Je gezicht bevat meer dan 50 verschillende spieren en in tegenstelling tot de rest van de spieren in je lichaam gebruik je deze gezichtsspieren zelden. Door regelmatig gezichtsoefeningen te doen, stimuleer je de bloedcirculatie in je gezicht. Hierdoor wordt de zuurstoftoevoer in de spieren en de huid verbeterd en kunnen de teint en de gezonde gloed in je gezicht verbeterd worden. Verder dragen de oefeningen bij aan een goede doorbloeding in de huid. Dit zorgt ervoor dat de huidcellen in je gezicht voldoende voedingsstoffen krijgen. Voldoende voedingsstoffen helpen bij de vernieuwing van huidcellen en kunnen rimpels helpen voorkomen.

Vrouw doet gezichtsyoga - NIVEA

HOE VAAK MOET JE DE OEFENINGEN DOEN?

Voor snel resultaat raden we aan om de oefeningen drie tot vijf keer per week te doen, zo’n 20 minuten lang.

5 VOORDELEN VAN GEZICHTSOEFENINGEN:

  • Versterking van gezichtsspieren
  • Vermindering van zichtbare rimpels
  • Verbetering van de bloedsomloop
  • Verlossing van spanning in het gezicht en de nek
  • Versteviging van de huid
Naast je gezichtsspieren trainen en ontspannen adviseren we je ook om je huid goed te verzorgen. Lees daarom onze huidverzorgingstips voor een strakkere huid.

GEZICHTSGYMNASTIEK VOOR EEN STRAKKE HUID

Wil je eenvoudig een strakkere huid krijgen? Dan is het tijd om je gezicht te trainen. Wanneer je regelmatig gezichtsgymnastiek doet, train je jouw gezichtsspieren. Sterkere gezichtsspieren zorgen ervoor dat je een strakkere huid krijgt. Wij hebben vijf eenvoudige oefeningen voor jou voor een mooie gladde huid:
Laat je neusplooien stralen – NIVEA

1. Laat je neusplooien stralen

Glimlach zo breed mogelijk en druk je vingertoppen in de plooien tussen jouw neus en lippen. Probeer je spieren omhoog te trekken terwijl je vingers weerstand geven op de spieren. Deze oefening versterkt je wangspieren, wat kan resulteren in vollere wangen

Versterk je nek – NIVEA

2. Versterk je nek

De nek is vaak de eerste plek waar tekenen van veroudering optreden. Gebruik deze gezichtsoefening voor je kaak- en nekgebied. Druk met het puntje van je tong tegen je gehemelte. Kijk naar boven en richt je kin naar het plafond. Lach zo breed mogelijk en slik. Blijf dit 30 tot 60 seconden doen.

Verminder rimpels op je voorhoofd – NIVEA

3. Verminder rimpels op je voorhoofd

Frons zo hard mogelijk en breng je ogen en wenkbrauwen dicht bij elkaar. Doe dan het tegenovergestelde en til je wenkbrauwen zo hoog mogelijk op en open je ogen zo wijd als je kunt. Herhaal deze bewegingen vijf keer. Benieuwd naar andere manieren om rimpels te voorkomen? Lees hier wat je kunt proberen om voorhoofdrimpels te verminderen.

Train je lippen – NIVEA

4. Train je lippen

Ga zitten en kantel je hoofd achterover. Trek je lippen strak, duw ze naar voren en houd dit 8-10 seconden vast. Herhaal deze oefening vijf keer, zo krijg je gemakkelijk strakkere lippen.

Gelifte – NIVEA

5. Gelifte wangen

Sluit je lippen, lach zachtjes en zuig vervolgens je wangen zo ver mogelijk naar binnen. Houd deze positie 8 tot 10 seconden aan en laat dan los. Herhaal deze beweging vijf keer.

Q10 Energy plusC anti-rimpel - NIVEA

Wil je jouw huid nog een extra boost geven? Dan raden wij aan om goede anti-age gezichtsverzorging te gebruiken. Gebruik bijvoorbeeld de NIVEA Q10PLUS Anti-Rimpel + Energy dagcrème. Producten die Q10 bevatten dragen bij aan verjonging van de huid. Nieuwsgierig waar Q10 goed voor is? Wij vertellen je graag meer over NIVEA verzorging met Q10.

GEZICHTSOEFENINGEN TEGEN RIMPELS ONDER DE OGEN

Last van fijne lijntjes of rimpels onder de ogen? Laat ze gemakkelijk verdwijnen met deze gezichtsoefeningen tegen rimpels:
Bestrijd fijne lijntjes onder de ogen - NIVEA

1. Bestrijd fijne lijntjes onder de ogen

Houd één oog volledig open en het andere oog gedeeltelijk in een knipoogstand. Span alle spieren rondom je oog zo strak mogelijk aan voor een paar seconden. Laat los en herhaal de oefening 20 tot 25 keer.

Weg met kraaienpootjes - NIVEA

2. Weg met die kraaienpootjes

Deze oefening is perfect om fijne lijntjes in de ooghoeken te verminderen. Ontspan je gezicht en houd vervolgens je ogen open. Til je onderste oogleden op zonder de bovenste te bewegen. Houd dit 1 tot 2 seconden vast en laat daarna los. Herhaal dit 20 tot 25 keer.

Stimuleer de bloedsomloop onder je ogen - NIVEA

3. Stimuleer de bloedsomloop

Voor deze oefening plaats je drie vingers onder elk oog. Trek de huid onder je ogen voorzichtig naar beneden om je ogen verder te openen. Probeer terwijl je dit doet je ogen te sluiten. Houd dit 8 tot 10 seconden vast voordat je loslaat. Herhaal deze oefening vijf keer.

Stimuleer de bloedsomloop onder je ogen - NIVEA

4. Je bovenste oogleden trainen

Beweeg met je vingertoppen je wenkbrauwen omhoog en naar buiten. Gebruik vervolgens je spieren om deze beweging tegen te gaan door je wenkbrauwen naar beneden te duwen. Probeer dit 8 tot 10 seconden vast te houden. Herhaal deze oefening vijf keer.

Verzacht het hele ooggebied - NIVEA

5. Verzacht het hele ooggebied

Druk twee vingers op beide slapen en sluit je oogleden in een knipperende beweging voor 8 tot 10 seconden. Rust even uit en herhaal dit vijf keer.

Ter ondersteuning raden wij ook aan om een oogcrème te gebruiken. Meer weten over verzorging van de huid rondom de ogen? Verminder rimpels onder je ogen met onze tips.

GEZICHTSSPIEREN KUN JE TRAINEN

Kun je bepaalde gezichtsspieren nog niet bewegen op de manier zoals jij wilt? Geen zorgen, gezichtsspieren kun je trainen! Door de oefeningen die we eerder benoemden regelmatig te volgen, train je je gezichtsspieren eenvoudig.

 

De andere spieren in je lichaam dragen ook bij aan een jonge huid. Verwen daarom de rest van je lichaam met een bodycrème of bodylotion. Gebruik bijvoorbeeld NIVEA Q10PLUS Verstevigende Body Milk om je huid te versterken en te laten stralen.