Lachen en stress verminderen

STRESS VERMINDEREN:
TIPS VOOR HET OMGAAN MET STRESS

Meerdere factoren kunnen invloed hebben op je stressgehalte. Een drukke week met je kinderen, veel deadlines op werk, tentamens op school, een sollicitatie en noem maar op. Stress is niet fijn en heeft een negatief effect op je gezondheid. Daarom hebben wij wat tips tegen stress die je helpen om stress te verminderen. Lees snel verder en ga weer ontspannen je dag door.

STRESS VERMINDEREN DOE JE ZO

We hebben er allemaal weleens last van: een flinke dosis stress. Dat is niet fijn, want stress is slecht voor je gezondheid; fysiek en mentaal. Er zijn verschillende manieren hoe je met stress kunt omgaan. Manieren vinden waar je van ontspant, zijn goed om stress te reduceren. Om je een eind op weg te helpen, hebben wij wat handige tips op een rij gezet.

SPORTEN

Sporten helpt tegen stress! Of je nu gaat hardlopen, wandelen, zwemmen, tennissen of een rustige yogasessie wilt volgen: bewegen vermindert stress. Door beweging komt er een stof vrij in je lichaam die de stresshormonen onderdrukt. Na een lange dag werken nog een rondje hardlopen, doet dus wonderen.

NAAR DE SPA

Laat je verwennen in een spa en kom volledig tot rust. Een warme sauna, goede massage of een plons in een verkoelend zwembad kunnen je volledig laten ontspannen. Geen tijd om helemaal naar een spa te gaan? Creëer je eigen thuisspa! Lees in onze blog alles over hoe je jouw badkamer omtovert tot een thuisspa.

PLANNEN

Een overzichtelijke en duidelijke planning voor jezelf maken, kan soms ontzettend ontspannend zijn. Een planning hebben van hoe je week eruitziet en wanneer je wat moet doen, helpt om het overzicht te houden. En wanneer je het overzicht hebt, verminder je jouw stressgehalte.

ONTSPANNINGSOEFENINGEN

De juiste oefeningen doen, kan helpen om te ontspannen. Er bestaan verschillende soorten oefeningen die jouw stressgehalte verminderen. Hieronder lees je meer over zulke oefeningen. Je kunt ook ons artikel over ontspanningsoefeningen lezen om nog meer te leren over deze oefeningen.

OEFENINGEN OM STRESS TE VERMINDEREN

Stress kan veel effect hebben op je lichaam: gespannen schouders, pijn in de nek, een fronsend gezicht en noem maar op. Daarom hebben we wat oefeningen beschreven die je helpen bij het ontspannen van je lichaam en het reduceren van stress.

 

  • Geestelijke spanning: masseer de spieren aan de zijkant van je neusbrug. Dit helpt om de geestelijke spanning op milde wijze te laten verdwijnen.
  • Fysieke spanning: maak een wandeling of voer lichte gymnastiekoefeningen uit en denk aan iets fijns. Lichte bewegingen en positieve gedachten laten de spieren ontspannen.
  • Gespannen gezicht: gezichtsyoga kan je helpen om je gezicht te ontspannen. Laat je onderkaak hangen, duw hem naar voren en iets naar achter terwijl je een rondje rent.
  • Gespannen schouders: kijk zo ver mogelijk over je schouders naar links en naar rechts om de spieren te ontspannen.
  • Slappe knieën: loop met een stevige stap de kamer rond en druk daarna je onderbenen stevig tegen elkaar. Dit helpt om je evenwicht te hervinden en geeft nieuwe energie.
Lachen om stress te verlagen

TIPS VOOR OMGAAN MET STRESSVOLLE SITUATIES

Een gesprek met je baas, voor een groot publiek spreken of een networkborrel, sommige situaties zijn nou eenmaal stressvol. Hier zijn drie tips om je te helpen je spanning te verminderen en stress te verlagen:

  • Tip 1: Glimlach! Een brede glimlach is het belangrijkste wat je in huis hebt: het ontspant, het verbergt kleine foutjes door je charme en ontspant de sfeer.
  • Tip 2: Adem rustig in en uit. Houd bij het inademen je adem even vast en adem dan gecontroleerd en bewust uit. Hierdoor ontspannen de buikspieren, gaat de borstkas ritmisch op en neer en word je vanzelf rustig.
  • Tip 3: Gaap! Gapen is een reflectieve ademhalingsbeweging waardoor het lichaam zich ontspant. Probeer te gapen als je gespannen bent om jezelf rustig te maken. Dit moet je zeker voorafgaand aan je sollicitatiegesprek doen! Zuchten werkt ook goed. Zucht diep en laat alles gaan waar jij je zorgen om maakt. Je zult merken hoe bevrijdend dat is.

Last van stresszweet?

We gaan al gauw zweten van stress. Een presentatie geven voor meer dan honderd man, een eerste date of een sollicitatiegesprek voor de baan die je zo graag wilt: allemaal situaties waarin we last krijgen van stresszweet. Zweetvlekken of vervelende geurtjes zitten we op dit soort momenten al helemaal niet op te wachten. Daarom raden wij het gebruik van een goede deodorant aan. Gebruik bijvoorbeeld de NIVEA Stress Protect Anti-Transpirant Spray. De zeer effectieve formule met zinkcomplex en avocado-olie werkt tot 48 uur tegen vocht in de oksel en lichaamsgeur. Vaarwel stressvlekken en stressgeurtjes! Wil je meer weten over welke deodorant geschikt voor jou is? Lees onze blog en leer welke deodorant bij jou past.

Zweten door stress verminderen