Onvergetelijke tijden in de zon

NIVEA SUN MAAKT HET ONZICHTBARE ZICHTBAAR

We houden van de zon op onze huid. Maar helaas laten UV-stralen sporen na. NIVEA SUN maakt voor het eerst en in samenwerking met kunstenaar Thomas Leveritt het onzichtbare zichtbaar. We tonen hoe de zon onze huid bereikt door gebruik te maken van een UV-camera. Deze maakt de UV-stralen zichtbaar op onze huid en toont aan dat zonbescherming het verschil maakt. Bescherm jezelf dus. En bescherm ook je geliefden.

BEKIJK DE ZON ANDERS

NIVEA SUN toont de impact van UV-stralen op onze huid aan – en hoe zonbescherming onze huid meteen optimaal beschermt.

BEKIJK HOE UV-STRALEN VAN DE ZON ZICHTBAAR WORDEN

Neem een kijkje achter de schermen van de opnames voor de video “NIVEA SUN maakt het onzichtbare zichtbaar”. Het NIVEA SUN team en kunstenaar Thomas Leveritt delen hun mening over het project en vertellen meer over de oorsprong van de fascinerende beelden.
Strand

Ontdek welke zonnebescherming geschikt is voor jou

NIVEA Sun Care Producten

Vind je persoonlijke zonnebescherming!

Wat is er belangrijker dan al die onvergetelijke momenten in de zon? Een gewaarborgde bescherming tegen UV-stralen en zonnebrand. Ontdek welke zonnebescherming het best bij jou en je geliefden past met een zonnebeschermingsconsultatie.

Ontdek welke zonnebescherming geschikt is voor jou

Dr. Frank Schwanke en Ralf Hagens – zonbeschermingsexperts voor NIVEA SUN

INTERVIEW MET DR. SCHWANKE & RALF HAGENS RESEARCH & DEVELOPMENT TE BEIERSDORF

De experts van NIVEA SUN zonnebescherming: Dr. Frank Schwanke and Ralf Hagens hebben het over de unieke samenwerking met Thomas Leveritt en geven ons inzicht in de ontwikkeling van het populaire NIVEA SUN gamma.
HOE ONTDEKTE JE DE EERSTE VIDEO VAN THOMAS LEVERITT? HOE KREEG JE INTERESSE IN ZIJN KUNSTPROJECT?
 
We bekeken de video kort nadat deze op YouTube werd gepost. De visuele uitwerking en het emotionele aspect overtuigden ons onmiddellijk.

HOE KWAM JE IN CONTACT MET THOMAS?
 
Het eerste contact met Thomas kwam er nadat een van onze medewerkers van de Research en Development afdeling hem een e-mail stuurde. We wilden graag weten welke technieken hij juist gebruikte in zijn video. Na dit eerste contact, belde het NIVEA SUN team hem op om een mogelijke samenwerking voor dit project te bespreken.
JULLIE WAREN REEDS BEKEND MET UV-VIDEOTECHNIEKEN. VOOR WELK DOEL PAST BEIERSDORF DEZE TECHNIEK TOE?

We pasten deze methode reeds toe voor de visualisatie van pigmentvlekken op de huid door UV-straling.
HOE WERKEN UV-CAMERA OPNAMES? WAAROM KUNNEN WE OP UV-BEELDEN MEER ZIEN DAN OP NORMALE BEELDEN?
Dit soort opnametechniek maakt het mogelijk om het onzichtbare UV-gedeelte van zonlicht zichtbaar te maken. Daarnaast toont het de interactie tussen UV-licht en de huid. In normale omstandigheden kan een gewone camera dit lichtspectrum niet vastleggen. Daarom is een speciale camera en een reeks filters nodig om het UV-licht zichtbaar te maken. Deze camera kan op een zonnige dag buiten gebruikt worden of in een kamer met speciale UV-verlichting.
WAT IS ER TE ZIEN OP DE UV-BEELDEN?
De pigmentatie van de huid wordt weergegeven door UV-technieken. In vergelijking met normale verlichting, lijkt een lichte huid erg bleek en een gekleurde huid donkerder. Oneven, gevlekte pigmentatie is een teken van UV-schade en komt vooral voor waar de huid vaak in aanraking komt met UV-stralen, zoals het gezicht of de handen.

WAAROM IS DE ZONNECREME ZWART OP UV-BEELDEN? WAAROM ZIJN SOMMIGE ZONNECREMES NIET ZWART OP DE UV-BEELDEN?

De meeste zonbeschermingsproducten absorberen het binnenkomend UV-licht door gebruik te maken van chemische UV-filters. Daardoor lijken de UV-filters in de UV-video donkerder. Een fysische UV-filter functioneert daarentegen anders. Deze filters reflecteren het UV-licht zoals een spiegel. Een huid waarop een fysieke UV-filter werd aangebracht lijkt daarom lichter dan een onbeschermde huid. De huid kan zelfs echt wit lijken.

HOE WERKT ZONNECREME? WAAROM IS HET ZO BELANGRIJK OM ZONNECREME TE GEBRUIKEN?

Zonnecrème beschermt de huid tegen UV-stralen. Organische UV-filters absorberen de fotonen op een zekere golflengte en zetten de energie om in infraroodstraling. De fysieke filters verspreiden zich om de UV-stralen te reflecteren en te absorberen. Wij combineren meerdere UV-filters met verschillende absorptieniveaus om optimale bescherming te garanderen voor het volledige spectrum van potentieel schadelijke golflengten, die allemaal binnen het UV-golflengtes vallen.

HOE WORDT EEN PRODUCT MET EEN BESCHERMINGSFACTOR SAMENGESTELD?

Zonneproducten met UV-bescherming worden ontwikkeld volgens een heel complexe formule. Enerzijds moeten ze meerdere filters bevatten om noodzakelijke bescherming te bieden tegen UVA- en UVB-stralen. Anderzijds moeten ze ook voldoen aan de verwachtingen van de klant – een soepel en zacht aanvoelende huid die er goed uitziet. Om te voldoen aan deze verschillende doelstellingen en producten te ontwikkelen die effectief en aangenaam zijn voor de huid, is aanzienlijke gespecialiseerde kennis nodig om de formule samen te stellen. De producten in het NIVEA SUN gamma, bijvoorbeeld de Hydraterende Zonnespray, combineren meerdere UV-filters met doeltreffende hydraterende ingrediënten. Daarentegen bevatten andere producten uitsluitend vloeibare UV-filters, oliën en sensorische ingrediënten. Deze producten hebben bijgevolg een meer subtiele textuur, terwijl ze nog steeds onmiddellijke en zeer efficiënte bescherming bieden.

WAT WAS TOT NU TOE DE GROOTSTE UITDAGING OP HET GEBIED VAN DE ONTWIKKELING VAN ZONBESCHERMINGSPRODUCTEN? 

De eerste zonbeschermingsproducten hadden een beschermingsfactor van 2 tot maximum 6 SPF. Tegenwoordig gebruiken de meeste mensen zonbescherming met 30 SPF en de vraag naar producten met SPF 50 en 50+ blijft in sneltempo toenemen. De eerste zonnecrèmes bevatten enkel UVB-filters. Ze bevatten helemaal geen UVA-filters. De UVA-beschermingsfactor moet nu minstens een derde uitmaken van de algehele bescherming die een zonbeschermingsproduct biedt. Ook de textuur van de producten is aanzienlijk veranderd. De eerste zonneproducten waren erg vet, dik en melkachtig van samenstelling. Ze waren dan ook lastig aan te brengen en werden slechts zeer traag geabsorbeerd door de huid. Moderne producten, zoals bijvoorbeeld het NIVEA SUN gamma, Hydraterende Zonnespray, hebben een luchtige textuur en laten een aangenaam gevoel achter op de huid zonder plakkerig aan te voelen.

WAT IS VOLGENS JOU HET MEEST INNOVATIEVE PRODUCT OP HET GEBIED VAN ZONBESCHERMING?

Beiersdorf ontwikkelde al in een vroeg stadium een methode voor uitgebalanceerde UVA- en UVB-bescherming. Met deze UVA-/UVB-filtermethode legde Beiersdorf de basis voor de momenteel officieel aanbevolen COLIPA-methode, die de wereldwijde standaard aan het worden is. Een andere mijlpaal was de ontwikkeling van de uiterst gebruiksvriendelijke zonnesprays en ultra-light lotions die de klant een meer aangename en comfortabele zonbeschermingservaring bieden. Een van de toonaangevende vernieuwingen van Beiersdorf is de zonbeschermingslotion (NIVEA SUN Protect & Bronze) die efficiënte bescherming biedt en tegelijk de eigen aanmaak van melanine door de huid stimuleert om de huid een natuurlijke en langdurige bruine teint te geven.

HOE ZIET U DE ZONBESCHERMINGSSECTOR VERDER EVOLUEREN IN DE TOEKOMST? HOE ZULLEN DE REEDS BESTAANDE PRODUCTEN VERDER GEOPTIMALISEERD WORDEN?

Er is een opwaartse trend gaande voor zonneproducten met een hogere beschermingsfactor. Dit komt doordat mensen zich meer bewust worden van de schadelijke gevolgen van de zon op onze huid. De innovaties in de zonneproductensector richten zich vooral op de textuur, het gevoel op de huid en de toepassing van de producten. Zonbescherming kan aangenaam aangebracht worden mits een soepele textuur. Daarnaast werken we aan de waterbestendigheid van onze bestaande speciale waterproofproducten voor kinderen. Ouders zouden zich niet langer zorgen hoeven te maken over zonbescherming wanneer hun kinderen almaar in het water spelen. Een ander innovatief aspect is de toevoeging van ingrediënten om het natuurlijke bruiningsproces van de huid te stimuleren. Velen worden vaak geconfronteerd met het dilemma tussen kiezen voor zonbescherming of een bruine natuurlijke teint. Daarom ontwikkelde NIVEA SUN het Protect & Bronze gamma. Deze producten bevatten een actief ingrediënt dat de aanmaak van de eigen melanine door de huid activeert.



HEB JE VRAGEN? HIER VIND JE HET ANTWOORD

WAAR GAAT DE CAMPAGNE “NIVEA MAAKT HET ONZICHTBARE ZICHTBAAR” OVER?

Deze campagne werd gelanceerd door NIVEA Sun en kunstenaar Thomas Leveritt om mensen te informeren over de schadelijke invloed van zonnestralen met behulp van UV-opnametechnieken. De video toont hoe de zonbescherming de UV-stralen absorbeert om zo de huid donkerder te laten lijken. We hopen dat deze campagne mensen beter informeert over de blootstelling van hun huid aan UV-straling zonder de nodige bescherming. Ons doel is om het verantwoordelijke gebruik van zonbescherming te promoten.


WAAROM VOELT NIVEA ZICH VERANTWOORDELIJK OM MENSEN TE INFORMEREN OVER DE RISICO’S VAN UV-STRALEN?

Al meer dan 55 jaar staat NIVEA Sun voor efficiënte zonbescherming en is het de wereldwijde marktleider in zonneproducten. Als huidige wereldwijde marktleider richten we onze aandacht op huidbescherming, iets waar we meer dan welk merk ook in geloven. Helaas zijn er nog teveel mensen wereldwijd die hun huid niet voldoende beschermen wanneer deze wordt blootgesteld aan UV-stralen. Onze onderzoeksresultaten tonen aan dat de hoofdreden het gebrek aan bewustwording is van zowel de impact van UV-straling als de manier waarop zonbescherming functioneert. We willen dus bewustwording promoten met deze campagne, zodat iedereen veilig kan genieten van elk zonnig moment.

WAT IS HET HOOFDDOEL VAN DEZE CAMPAGNE?

Met deze campagne willen we aantonen dat gebruikers van zonbescherming het juiste doen. Daarnaast willen we mensen die nog geen zonbescherming gebruiken, aantonen hoe belangrijk het is om zich te beschermen tegen UV-stralen. We maakten opnames met een UV-camera om het effect van zon op onze huid en het gebruik van beschermende zonnecrèmes aan te tonen. Naast het technische gedeelte filmden we ook de reacties van mensen terwijl ze zich bewust worden van de eigenlijke impact. De oprecht en authentieke reacties van de gefilmde mensen spelen een centrale rol in de campagne. Zo willen we meer mensen aanzetten om hun huid te beschermen tegen de zon.

GEBRUIKEN DE ONDERZOEKERS BIJ NIVEA NIET ONGEVEER DEZELFDE TECHNIEKEN OM UV-SCHADE AAN TE TONEN? WAS HET NIET MOGELIJK OM EEN SOORTGELIJKE CAMPAGNE OP TE STELLEN ZONDER DE HULP VAN LEVERITT?

Uiteraard was deze techniek ons niet onbekend. We verkozen echter de artistieke creativiteit van Thomas en waren vanaf het begin enorm gefascineerd. Thomas Leveritt gebruikt de UV-camera’s op een unieke manier in zijn interactie met mensen. Hij kan zowel realistisch als emotioneel weergeven hoe UV-stralen een impact hebben op de huid en hoe zonbescherming kan bijdragen tot het beperken daarvan. Maar het belangrijkste is dat hij oprechte en authentieke reacties kan teweegbrengen en vastleggen. Verder is hij heel betrokken bij de ‘Social Web’ gemeenschap en wordt hij gerespecteerd voor zijn werk. Zijn video “How the sun sees you”, die hij op YouTube postte, werd maar liefst 14 miljoen keer bekeken in een maand. Hijzelf en de boodschap die hij wil overbrengen zijn dus reeds bekend bij een heel breed publiek.

HOE KWAM DEZE SAMENWERKING TOT STAND?

In augustus 2014 poste Thomas Leveritt zijn video “How the sun sees you” op YouTube. In die video gebruikt hij een verbazingwekkende methode om het effect van UV-stralen op de huid aan te tonen, en hoe je dit kunt beperken met behulp van zonnecrème. Kort nadat de video online stond, namen we contact met hem op en al snel werd duidelijk dat we op dezelfde golflengte zaten. We kwamen overeen om zijn techniek te gebruiken en verder uit te werken. Thomas is de eigenlijke uitvinder van deze techniek. We geloven dat de oprechte en authentieke reacties van de personages op hun eigen beelden, meer mensen kunnen overtuigen om hun huid te beschermen tegen UV-stralen.

HOE WERKT EEN UV-CAMERA?

We kunnen het onzichtbare UV-spectrum van zonlicht met deze camera zichtbaar maken. Daarnaast toont het de interactie tussen UV-licht en de huid. In normale omstandigheden kan een gewone camera dit lichtspectrum niet vastleggen. Daarom is een speciale camera en een reeks filters nodig om enkel het UV-licht zichtbaar te maken. Deze camera kan op een zonnige dag buiten gebruikt worden of in een kamer met speciale UV-verlichting.

WAAR WORDEN UV-CAMERA’S NORMAAL VOOR GEBRUIKT?

Beiersdorf paste deze methode reeds toe voor de ontwikkeling van nieuwe zonbeschermingsproducten om pigmentvlekken, veroorzaakt door UV-stralen, zichtbaar te maken op de huid.

KAN EEN SMARTPHONECAMERA OF DIGITALE CAMERA SOORTGELIJKE BEELDEN VASTLEGGEN?

Nee. UV-camera’s gebruiken een speciale filter die enkel het UV-licht opvangt. Smartphones en compacte digitale camera's gebruiken een soortgelijke filter die deze stralen blokkeert.

WAT IS ER PRECIES TE ZIEN OP DE UV-BEELDEN?

De pigmentatie van de huid wordt weergegeven door UV-technieken. In vergelijking met normale verlichting, lijkt een lichte huid erg bleek en een gekleurde huid donkerder. Oneven, gevlekte pigmentatie is een teken van UV-schade en komt vooral voor waar de huid vaak in aanraking komt met UV-stralen, zoals het gezicht of de handen.

MOETEN MENSEN MET SPROETEN OF VERSPREIDE PIGMENTATIE ZICH ZORGEN MAKEN?

Pigmentatie is een teken dat de huid reeds eerder aan teveel UV-straling werd blootgesteld. Baby's en peuters hebben een egale huidkleur op de UV-beelden. Tieners vertonen reeds opmerkelijk onregelmatigheden op de UV-beelden. De aftekening van sproeten komt pas voor bij het opgroeien.

 

 

 

 

 

WIE IS THOMAS LEVERITT?

Thomas Leveritt werd geboren in Schotland, groeide op in Texas en zat op internaat in het Verenigd Koninkrijk. Hij behaalde dubbele kwalificaties in Cambridge en kreeg daarna een beurs in het leger bij het vijfde ‘Royal Inniskilling Dragoon Guards’ regiment en een ‘Queen Mother Bar’ beurs van de ‘Honourable Society of the Middle Temple’. Zijn ervaringen als hulpverlener tijdens de oorlog in Bosnië zette hem aan om kunstenaar te worden. Hij werkte vooral als schilder en zijn werk werd bekroond door de ‘Royal Society of Portrait Painters’ waarvoor hij de ‘Caroll Medal for Portraiture’ ontving. De oprichting van een bedrijf voor de import van het Bosnisch bier ‘Sarajevsko Pivo’ naar het Verenigd Koninkrijk inspireerde hem tot het schrijven van de roman ‘The Exchange-Rate Between Love and Money’, waarvoor hij de ‘Somerset Maugham’ prijs voor literatuur ontving. Hij werkte ook als scenarioschrijver, verantwoordelijke visuele effecten en sindsdien ook als regisseur.

IS HET ECHT ZO GEVAARLIJK OM DE HUID BLOOT TE STELLEN AAN UV-STRALEN ZONDER BESCHERMING?

De zon is de belangrijkste energiebron voor de mensheid. Zonlicht bereikt het lichaam door sensorische cellen in de ogen en de huid. Zo wordt ons immuunsysteem gestimuleerd om infecties te verhelpen en te voorkomen. Verder heeft ons welzijn er baat bij, evenals onze luchtwegen, bloedstroom en -circulatie, en ons volledige metabolisme. Zonder de zon kan ons lichaam geen vitale vitamine D aanmaken. Daarnaast heeft zonlicht ook een bijzonder positief effect op ons humeur. Maar natuurlijk heeft alles een keerzijde. Korte UVB-stralen sporen niet aan tot de aanmaak van melanine, die zorgt voor een mooie bruine teint, en veroorzaken zonnebrand en DNA-schade. UVA-stralen zijn minder verantwoordelijk voor zonnebrand maar veroorzaken dan weer allergieën en huidschade op lange termijn, wat een vervroegde veroudering van de huid kan teweegbrengen.


HOE KIES IK HET JUISTE PRODUCT VOOR MIJN HUID?

Om de juiste beschermingsfactor te kiezen, moet je je huidtype kennen en rekening houden met het seizoen en de regio. Verder is het ook belangrijk om aandacht te schenken aan voldoende UVA-bescherming, de waterbestendigheid en de onmiddellijke bescherming. Vervolgens kun je de gewenste aanbrengingsmethode kiezen (bv. spray of lotion) en de gewenste sensorische voordelen (bv. Vochtinbrengend, verfrissend of activatie van het bruinen).

WAT ZIJN DE GROOTSTE FOUTEN DIE GEMAAKT WORDEN BIJ HET AANBRENGEN VAN ZONBESCHERMINGSPRODUCTEN?

“Bij het aanbrengen van zonbescherming moet je vijf basisprincipes respecteren:
  1. Gebruik voldoende zonnecrème. Voor volwassenen wordt een hoeveelheid aangeraden van twee eetlepels (ongeveer 36 ml). Indien minder wordt aangebracht, zal de bescherming ook gevoelig afnemen. 
  2. Vergeet niet om de zonnecrème minstens elke twee uur aan te brengen om volledig beschermd te blijven. 
  3. Bescherm vooral de gebieden die het meest blootgesteld worden aan de zon. Dit is vooral van toepassing voor de neus, schouders, oren, borst of het hoofd. Deze gebieden zijn gevoelig voor UV-stralen en moeten daarom zorgvuldig beschermd worden met een zo hoog mogelijke beschermingsfactor.
  4. Vermijd direct zonlicht tijdens de middaguren en zoek de schaduw op. Op dit uur van de dag zijn de UV-stralen zo sterk dat de eigen bescherming van de huid opmerkelijk afneemt.
  5. Gebruik geen lagere beschermingsfactor om een bruiner resultaat te bekomen. Je bekomt een mooie bruine teint met een hoge beschermingsfactor aangezien voldoende zonlicht de huid bereikt.”


WAT ZIJN DE BELANGRIJKSTE REGELS VOOR ZONNEBADEN? HOEVEEL ZONNECREME MOET IK AANBRENGEN OM DE BEST MOGELIJKE BESCHERMING TE KRIJGEN?

“Het is heel belangrijk om de kracht van de zon niet te onderschatten. UV-stralen produceren een hoge hoeveelheid energie. Onvoldoende bescherming kan daarom leiden tot vroegtijdige huidveroudering en zonneallergie. 

Zonlicht heeft daarentegen wel een positief effect op ons humeur en ons immuunsysteem – zeker na de korte en koude winterse dagen. Zorg dus voor voldoende bescherming als je van de zon wil genieten: Kies de juiste beschermingsfactor, gebruik voldoende zonnecrème (ongeveer 36 ml voor een volwassene) en breng de zonnecrème regelmatig aan, ongeveer elke twee uur.”


WAT IS DE BESTE, MEEST EFFICIËNTE OPLOSSING – ZONNEMELK, ZONNELOTION OF ZONNESPRAY?

Tegenwoordig kunnen we kiezen uit een gamma zonbeschermingsproducten die allemaal verschillende sensorische eigenschappen en toepassingsmethodes kennen. Je moet echter letten op de volgende toepassingsmethodes voor voldoende bescherming: de juiste beschermingsfactor, de juiste hoeveelheid en herhaaldelijk smeren. Of je nu kiest voor een crème, spray of gel, je moet het product nemen waar je je het best bij voelt.


WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN ALLE BESCHIKBARE ZONNECREMES?

De beschermingsfactor van NIVEA Sun Lotion SPF 30 is vergelijkbaar met de beschermingsfactor van de NIVEA Anti-Age gezichtszonnecrème SPF 30 aangezien het beschermingsniveau gestandaardiseerd werd en dus gelijkaardig is voor elk product. De producten kunnen echter verschillen op het vlak van waterbestendigheid, sensorische kwaliteiten en vochtinbreng.


HOE GAAT NIVEA TEWERK OM NIEUWE PRODUCTEN MET EEN BESCHERMINGSFACTOR TE ONTWIKKELEN?

Zonneproducten met UV-bescherming worden ontwikkeld volgens een heel complexe formule. Enerzijds moeten ze meerdere filters bevatten om noodzakelijke bescherming te bieden tegen UVA- en UVB-stralen. Anderzijds moeten ze ook voldoen aan de verwachtingen van de klant – een soepel en zacht aanvoelende huid die er goed uitziet. Om te voldoen aan deze verschillende doelstellingen en producten te ontwikkelen die effectief en aangenaam zijn voor de huid, is aanzienlijke gespecialiseerde kennis nodig om de formule samen te stellen. De producten in het NIVEA SUN gamma, bijvoorbeeld de Hydraterende Zonnespray, combineren meerdere UV-filters met doeltreffende hydraterende ingrediënten. Andere producten bevatten vloeibare UV-filters, makkelijk absorbeerbare oliën en sensorische toevoegingen. Deze producten hebben bijgevolg een meer subtiele textuur, terwijl ze nog steeds onmiddellijke en zeer efficiënte bescherming bieden.


WAT WAS DE BELANGRIJKSTE INNOVATIE VAN NIVEA SUN?

Beiersdorf ontwikkelde al in een vroeg stadium van zijn activiteit een methode voor uitgebalanceerde UVA- en UVB-bescherming. Met deze UVA-/UVB-filtermethode legde Beiersdorf de basis voor de momenteel officieel aanbevolen COLIPA-methode, die de wereldwijde standaard aan het worden is. Een andere mijlpaal was de ontwikkeling van de uiterst gebruiksvriendelijke zonnesprays en ultra-light lotions die de klant een meer aangename en comfortabele zonbeschermingservaring bieden. Een van de toonaangevende vernieuwingen van Beiersdorf is de zonbeschermingslotion (NIVEA SUN Protect & Bronze) die efficiënte bescherming biedt en tegelijk de eigen aanmaak van melanine door de huid stimuleert om de huid een natuurlijke en langdurige bruine teint te geven.